Files blijven een enorm probleem in en rondom Utrecht

Files blijven een groot probleem in en rondom Utrecht

Het is inmiddels dagelijkse kost: “12 kilometer file op de A2 bij Nieuwegein” of “grote vertraging bij het knooppunt Rijnsweerd.” De wegen in en rondom Utrecht slibben langzaam maar zeker dicht. Is dit een onoplosbaar probleem? Als het aan de provincie ligt niet.

Tien procent minder files en betrouwbare reistijden.” De doelstelling van de Pronvicie Utrecht is duidelijk. Volgend jaar starten de provincie en het Rijk een proefproject waarin het verkeer vanuit 1 centrale aangestuurd moet gaan worden.
Ambitieuze doelstellingen voor een probleem waar de afgelopen tijd al veel oplossingen voor zijn bedacht. Want kennen we nog de Nationale Filevrije Dag? Bedacht door de ANWB moesten de automobilisten de spitstijden vermijden om te laten zien wat gespreide werktijden voor effect hebben op het file probleem. 208 kilometer file stond er op die dag en dat is, ook al is het iets minder dan normaal, geen onverdeeld succes.
Meer asfalt dan? Aan de meest populaire (korte-termijn)oplossing voor het fileprobleem kleeft toch wel een groot nadeel. Om meer asfalt neer te leggen moet er dus gewerkt worden aan de weg en wegwerkzaamheden zijn een grote oorzaak van files. De oplossing van het probleem zorgt dan dus zelf voor langere files!
En dan het openbaar vervoer. Waarschijnlijk zal het nooit de kern van het fileprobleem kunnen oplossen, tenzij de reis net zo comfortabel en flexibel wordt als een autorit. Het nieuwe NS-dienstrooster speelt hier al wel een klein beetje op in door bijvoorbeeld tussen Haarlem en Amsterdam metro-schema’s aan te houden. Een trein die acht keer per uur rijdt wordt natuurlijk veel aantrekkelijker dan een overvolle trein die maar twee keer in de zestig minuten vertrekt.

Op het moment is er nog geen oplossing die heeft bewezen echt te werken.
De overheid en de politiek is er zelf ook nog niet uit hoe het toekomstige verkeersrampen op wegen als de A2 en de A27 kan voorkomen. Campusblog vraagt daarom aan Utrechters wat zij zelf de beste oplossing vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.