Het succes van Harry Potter

Wie Zwerkbal zegt, zegt natuurlijk Harry Potter. De tovenaarsleerling uit Engeland is nog steeds bijzonder populair. En dat is niet zo gek. Schrijfster J.K. Rowling heeft namelijk een zeer bijzondere wereld geschapen die veel op de onze lijkt. Toch zijn er bepaalde dingen net iets even anders. De lezers en kijkers houden ervan om weg te dromen in een fantasiewereld. Dat is de reden waarom  bijvoorbeeld “the Lord of the Rings” zo populair is. Een ander voorbeeld is de serie ‘Game of Trones” die zelfs zo populair is dat de site van HBO op slot moest omdat er te veel mensen naar de eerste aflevering van het nieuwste seizoen wilden kijken.

 

In de tijd dat Harry Potter populair was spraken we zelfs van een “Pottermania”. Waarom zijn de boeken en de films nog steeds zo ontzettend populair?

1828-harry-potter-and-the-goblet-of-fire-wallpaper

 

Natuurlijk, er zit een enorme marketingscampagne achter. Zo werden de eerste vier boeken na elkaar uitgebracht. De fans moesten wel op de laatste drie boeken wat langer wachten.   Er spelen nog meer dingen.

Ten eerste: de boeken zijn herkenbaar. De verhalen gaan over vriendschap, moed, angst, verliefdheid, opoffering. Dit zijn herkenbare zaken waar mensen graag over willen lezen.  Bovendien heeft  kostschool Zweinstein iets herkenbaars. Het heeft iets dorps, mensen kennen elkaar goed en komen op voor elkaar als het nodig is. Mensen missen omdat ze in de stad wonen waar het altijd druk is en waar ze de buren soms niet eens  kennen.

En er nog een derde ding dat opvalt. De kijker en lezer groeit langzaam met de personages mee. Het eerste boek werd uitgebracht in 1997, het laatste in 2007. Kinderen die in 1997 begonnen met lezen waren aan het eind twintig en maakten net zo’n ontwikkeling door als de personages. Dat schept een band.

De makers van de film hebben het nog geniepiger gedaan, ze brachten de eerste films om de twee jaar uit en het laatste deel knipten ze gewoon in twee delen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.