Verleiding en misleiding in de supermarkt

Bron: Flickr.com

Indeling producten

Onderzoek van Radar  laat zien dat de meeste supermarkten beginnen bij de groenten- en fruitafdeling. Hier is voor gekozen omdat deze afdeling vrolijke kleuren heeft en de consument  direct een goed gevoel geeft. Daarbij laat de winkel zien dat het verse producten heeft. Maar het belangrijkste voordeel voor de supermarkt is dat de consument na het kopen van gezonde producten zich minder schuldig zal voelen om ‘ongezonde’ producten te kopen.

Is je weleens opgevallen dat melk en cosmetica altijd aan het einde van de winkel te vinden is? Deze meest hoognodige producten worden expres aan het eind van de winkel geplaatst, zodat de consument eerst nog heel de winkel door moet lopen. Zo wordt hij sneller verleid om meer te kopen.

Kleur, geur en geluid

Niet alleen de indeling kan je koopgedrag beinvloeden, maar zelfs kleuren hebben invloed op wat je wel en niet koopt. Kleuren roepen namelijk emoties op en daar spelen de supermarkten op in.  Met rood worden vaak prijzen aangeprezen, omdat het een opvallende kleur is en omdat mensen actiever worden door de kleur rood. De kleur geel wordt ook vaak in supermarkten gebruikt, omdat je het een optimistisch gevoel geeft en je er zelfvertrouwen van krijgt.

Van geuren wordt ook veel gebruik gemaakt. Zo is de geur op de broodafdeling meestal kunstmatig en niet echt. Brood wordt namelijk niet vers gebakken in een supermarkt maar dat wordt al in de fabriek gedaan. Meer over de emotiebeïnvloeding  van de consument door de supermarkt zie je in deze infographic.

Eye-tracking

Brandpunt maakte een reportage over de dingen die supermarkten toepassen om op de meningsvorm van de consument in te spelen. Supermarktdeskundige Gerrit Grievink legt onder andere uit dat de A-producten (waar supermarkten het meeste geld aan verdienen) op ooghoogte staan, zodat de consument deze eerder zal kopen. Daarnaast vertelt hij dat een mens in een fractie van een seconde de beslissing maakt om een bepaald product wel of niet te kopen.

Het Belgische onderzoeksbureau Rogil deed onderzoek naar het koopgedrag van mensen via zogeheten eye-tracking  . Hieruit blijkt dat de consument bij 36 procent van de producten die hij koopt niet naar de prijs kijkt. De uitstraling en verpakking van een product speelt een grotere rol dan de prijs.

Laat jij je snel beïnvloeden in de supermarkt? Laat een reactie achter!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.