Scholen op de schop: het hoe en waarom

Dat ons huidige onderwijssysteem op de schop moet, daar zijn velen het over eens. Maar hoe dan? Jelmer Evers, docent geschiedenis op de innovatieve middelbare school UniC in Utrecht, had er zo zijn ideeën, zocht het uit en schreef er samen met collega René Kneyber een boek over: Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs.

[jwplayer mediaid=”39766″]

 

Links onze huidige onderwijssysteem; rechts hoe Evers dit het allerliefste ziet.
Links onze huidige onderwijssysteem; rechts hoe Evers dit het allerliefste ziet.

Onderwijsexperts van over de hele wereld beamen het boek inmiddels en ook hier in Nederland kan de overheid er inmiddels niet meer omheen. Evers wil namelijk nog al wat. Met name zijn ideeën over flipping the system – het systeem omgooien – baren nogal wat zorgen bij de gevestigde orde. Zo stelt Evers op zijn blog:

[…] Onder andere de nadruk op CITO scores, doorstroomregelingen, koppeling van het schoolexamen en eindexamen zorgen ervoor dat veel scholen angstig naar de resultaten kijken en beslissingen nemen die niet goed zijn voor het kind (selectie, uitstroom, doubleren) Koppel dat aan een veel te hoge werkdruk en het kwalitatieve en kwantitatieve lerarentekort is makkelijk te verklaren.

‘Weg met de afrekencultuur in het onderwijs’ is dan ook de ondertitel van zijn boek. Maar de verandering dient volgens Evers niet alleen van onderaf te komen. Ook de organisatie krijgt er van langs.

De raden (PO,VO,MBO,HBO) worden door de politiek als aanspreekpunt gezien en zeggen de sector te vertegenwoordigen. Niets is minder waar. Als puntje bij paaltje komt kiezen ze keer op keer voor bestuurlijke belangen en niet voor de sector als geheel.

360a27c2-93f4-455c-8e26-686cadb5d56e_Jelmer_05_preview
Jelmer Evers: ‘Schaf de onderwijsraden af of hervorm ze.’

Een frontale aanval op het huidige bestuur. Hoe Evers dat wil oplossen?

De implementatie van beleid via de raden brengt de surrealistische papieren werkelijkheid met zich mee dat politiek en bestuur zichzelf op de borst kloppen dat het beleid werkt, terwijl de kinderen en docenten in de klas hier weinig van terug zien. (Passend Onderwijs, School aan Zet) Ook de raden moeten of worden afgeschaft of worden hervormd […].

Lange zinnen en hier en daar moeilijk taalgebruik, maar in feite makkelijk uit te leggen: het systeem moet worden omgegooid. Benieuwd naar waar hij nog meer over schrijft? Hier brengt hij zijn ideeën naar buiten en via deze link kun je aan zijn boek komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.