Social Media na de dood

Als een dierbare komt te overlijden is het vaak onduidelijk wat er met hun social media accounts moet gebeuren. Het is een onderwerp dat vaak vergeten wordt als er wordt gesproken over iemands wensen na de dood. Toch moet er wel iets gebeuren met de verschillende accounts die een persoon had. Een verjaardagsmelding op Facebook terwijl iemand al lang is overleden kan enorm pijnlijk zijn voor de nabestaanden.

Bijna iedereen zit tegenwoordig op social media. Negen op de tien Nederlanders hebben niet geregeld wat er met hun social media-account gebeurt nadat ze komen te overlijden. Nabestaande worden er pas mee geconfronteerd als het te laat is. Tegenwoordig kan je kan zelf van tevoren regelen wat er moet gebeuren. Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om het organiseren van de digitale erfenis.

 

Mijn Memorial

De uitvaartorganisatie Yarden heeft Mijn Memorial ontwikkeld. Met de applicatie kunnen mensen hun eigen Memorial ontwikkelen. Op deze manier worden nabestaanden niet opgezadeld met de zorg, omdat de Memorial gezamenlijk wordt gemaakt als iedereen nog in leven is. Het enige wat de nabestaanden moeten doen is de Memorial live zetten en dat is volgen Yarden een fluitje van een cent.

 

Afternote

Afternote is meer dan alleen het vastleggen van je wensen na de dood. Je hebt de mogelijkheid om een digitaal fotoboek te maken, berichten achter te laten voor je nabestaanden en je laatste wensen kenbaar te maken. Vertrouwenspersonen, die je zelf aanwijst, kunnen je account openen als je er niet meer bent om alles te bekijken. Naast dat Afternote dient als een soort verzamelplaats van herinneringen kan je er ook een bucketlist bijhouden van wat je nog wilt doen als je leeft.

 

Eén gedachte over “Social Media na de dood

  • 19 juni, 2014 om 23:39
    Permalink

    Dit is zeker iets om over na te denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.