Milieuzone: de een zijn dood is de ander zijn brood

Als je bij autosloopbedrijf Akkie Stomphorst binnenloopt, komt het rinkelende telefoongeluid je al tegemoet. De winkel staat vol met wachtende klanten. Het is meteen duidelijk: dit autosloopbedrijf heeft het ontzettend druk. Drukker dan ooit tevoren. 

Het verbod op oude dieselauto’s van voor 2001 in de binnenstad van Utrecht, roept veel tegenstand op onder autobezitters. Toch pakt deze nieuwe regeling niet voor iedereen slecht uit. Raimond Stomphorst, één van de eigenaren van het sloopbedrijf Akkie Stomphorst, vertelt dat bezitters massaal hun dieselauto naar de sloop komen brengen: “De onderdelen die wij van de gedemonteerde auto’s halen, kunnen wij weer doorverkopen dus dat is zeker gunstig voor ons.” Het sloopbedrijf profiteert dus van de wetswijziging.

foto 3(5)   foto 2(6)

foto 1(8)   foto 5(1)

    Auto-onderdelen van sloopbedrijf Akkie Stomphorst    Foto’s: Anneline Sevenster

Ondanks alle drukte zijn ze het bij Akkie Stomphorst totaal niet met de milieuzone eens. “Ik vind het ontzettend zonde en het had volgens mij ook helemaal niet gehoeven. Deze milieuregeling zorgt helemaal niet voor een beter milieu”, aldus mede-eigenaar Sjonnie Stomphorst.

Waar het sloopbedrijf baat heeft bij de milieuzone, ziet Garage Walter van Broekhoven zijn inkomsten juist teruglopen. Klanten met een dieselauto van voor 2001 kunnen straks de in de milieuzone gelegen garage niet meer bereiken. “Ik loop nu veel inkomsten mis en het is nog maar de vraag of de klanten bij mij terug komen als ze eenmaal een nieuwe auto hebben”, aldus eigenaar van Broekhoven.

foto 2(7)
Garage Walter van Broekhoven Foto: Anneline Sevenster
foto 1(9)
Eigenaar Van Broekhoven Foto: Anneline Sevenster

Ook volgens Walter van Broekhoven is de nieuwe milieuregeling zeker geen oplossing voor een schonere binnenstad.  “Rondom de stad heb je zoveel snelwegen. De vervuilde lucht die daarvan af komt, zal de binnenstad blijven bereiken.” Ook waarschuwt Van Broekhoven voor andere negatieve effecten. “De sloop van oude en de vervanging door nieuwe auto’s is belastend voor het milieu. De gemeente zou daarnaast meer moeten doen aan een betere doorstroming van het verkeer. Daarmee kan je voorkomen dat auto’s lang stilstaan en continue moeten afremmen en optrekken”, aldus de gedupeerde garage-eigenaar.

Walter van Broekhoven heeft zelf ook een oude dieselauto. Hij kreeg van de gemeente een brief op de mat waarin stond dat hij zijn auto naar de sloop zou kunnen brengen. “Ik denk er niet over mijn veertig jaar oude auto voor een vergoeding van 750 euro naar de sloop brengen.” De oldtimer heeft een marktwaarde van meer dan tienduizend euro en mag op grond van zijn leeftijd gewoon nog de binnenstad van Utrecht in. “Ik vind het belachelijk dat de gemeente mij zo’n brief stuurt terwijl de regeling niet eens voor mijn auto geldt”, aldus van Broekhoven.

Oldtimer van Walter van Broekhoven
Oldtimer van Walter van Broekhoven Foto: Anneline Sevenster

Harold Kocken vertelt in de uitzending hoe hij onder de milieuzone lijdt. Wil je dit zien? Kijk dan op de campusblog uitzendingenpagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.