Paul Moers: ‘Concept stores zijn de toekomst’
Concept stores zijn hot. Ze halen alles uit de kast om hun producten te verkopen en dat is ook wel nodig want het koopgedrag van de consument veranderd razendsnel.

“Mensen willen niet meer alleen een product kopen, ze zijn op zoek naar een beleving”, dat zegt marketingdeskundige Paul Moers. Waar authentieke winkels de winkelbeleving vaak niet meer kunnen waarmaken, zijn concept stores helemaal in opkomst. Volgens Moers draait alles in een concept store om lifestyle. “De winkels zijn vaak kunstzinnig ingericht en ze bestaan uit een mix van producten en diensten. Denk maar aan modewinkels waar je ook een kopje koffie kunt drinken of een meubelwinkel waar je ook naar kunst kunt kijken. Het gaat allemaal om het creëren van een unieke uitstraling en het leveren van extra service”, aldus de marketingdeskundige.
Mexx en Halfords zijn volgens Moers failliet gegaan omdat ze niet bereid waren om met deze opkomende trends mee te gaan. De winkel Hutspot in Amsterdam heeft het daarentegen veel beter gedaan. “Hutspot biedt de kleding aan in dezelfde stijl als het kledingstuk, door bijvoorbeeld een echte motor te plaatsen in de hoek van de stoere kleding. Op deze manier associeren de klanten de kleding met deze uitstraling, waardoor ze eerder tot de aankoop over gaan. In het filmpje hieronder vertelt Reinier Bernaert, één van de oprichters van Hutspot, over de formule van deze winkel:
Naast het winkelgedeelte had Hutspot ook een horeca café waar je overdag kleine gerechten en drankjes kon nuttigen. In september 2014 heeft de Gemeente Amsterdam de vergunning ingetrokken omdat ze te groot werden. Volgens Moers kan dit echt niet door de beugel: “De gemeente kan totaal niet met dit soort initiatieven omgaan en dat is jammer. Naar mijn mening zouden ze dit soort winkels alleen maar moeten steunen want concept stores zijn echt de toekomst.” Andere voorbeelden van concept stores zijn OceaanDeli, Six and Sons en Lola Bikes & Coffee.
Koffie bij #lola bikes&coffee! Prachtig concept! Fietsemaker en espressobar! #denhaag pic.twitter.com/NWBo5D3TE1
— Harald Deuze™ (@HaraldDeuze) November 1, 2014
Wil je in Utrecht naar een concept store? Kijk dan op onze uitzendingen pagina naar een filmpje over de concept store An Apple a Day waar de verkoop van kinderkleding en speelgoed gecombineerd wordt met kinderoefentherapie.
