Bloed, zweet en bacon… In een flesje

Er zijn een paar parfums die bijna iedereen herkent zodra ze de neus passeren. Jean Paul Gaultier’s Le Male in het herkenbare mannentorso-flesje, Hugo Boss’s Boss Botteled en natuurlijk het klassieke en peperdure Chanel No5 zullen veel mensen direct herkennen. Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak qua geur. Sommige mensen ruiken liever anders… Heel anders.

Perkament en inkt
Karl Lagerfeld is een zeer drukke man met een gewaardeerde naam in de modewereld. Maar als Lagerfeld even tot zichzelf moet komen gaat hij het liefst in zijn privé-bibliotheek zitten. Waarschijnlijk is hij daar op het knotsgekke idee gekomen om een parfum, Paper passion, te maken dat ruikt naar boeken. Voor boekenwurmen is deze parfum, die ruikt naar vers perkament en inkt, natuurlijk een must-have. Vooral omdat het flesje in een uitgehold boekt wordt verkocht. Overigens zit er aan een boekengeur wel een flink prijskaartje, want voor een flesje van 50 ml moet 85 euro bij de lokale boeken- of parfumwinkel worden achtergelaten.

Bloed
Parfumontwikkelaar Blood Concept heeft een viertal parfums ontwikkeld die matchen met de dragers bloedgroep. Parfum O staat voor de oudste bloedgroep, en heeft daarom geuren die moeten refereren aan de oertijd. Tijm, framboos, leer en hout geven Parfum O een diepe en sterke geur. Parfum A moet de drager doen denken aan groenten, en is daarom gemaakt van basilicum, tomatenbladeren en anijs. Parfum B heeft een meer kruidige geur en is gemaakt van rode appel, peper en zwarte thee. De laatste bloedgroep, Parfum AB, is een bloedgroep die jeugd moet uitstralen. Deze parfum ruikt naar kiezelstenen, water en hout. Alle parfums worden verkocht in een, hoe kan het ook anders, flesje in de vorm van een druppel bloed.

Bacon
Ontbijt je graag met bacon maar laat je je bacon liever nog even liggen omdat je de geur te lekker vindt? Geen nood, er is nu een parfum met bacongeur, zodat je de hele dag naar het roze/witte lapje vlees kunt ruiken. Farginnay ontwikkelde het luchtje Bacon Classic door esdoorn, spekzout, grapefruit, zwarte peper, sinaasappel en limoen in een flesje te vangen.

Celebrity’s
En ook met echte fanboy’s wordt rekening gehouden! Elvis, Marylin Monroe, Napoleon en Michael Jackson zijn ook vereeuwigd in een flesje. De genetische code van de beroemdheden wordt gebruikt om een uniek geurtje te ontwikkelen. Het bedrijf My DNA Fragrance is verantwoordelijk voor de ongebruikelijke geuren. Overigens schijnt Elvis-parfum het best te verkopen.

Appeltaart
Sommige geuren zijn juist heel herkenbaar en aangenaam. Zo creëerde makelaar Jan Weide uit Meppel samen met parfumeur Ben Hut een flesje met appeltaartgeur. Het geurtje is bedoeld om huizen die te koop staan een warm en huislijk gevoel te geven. In de uitzending van campusradio vertelt Jan Weide over zijn uitvinding.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.