Ken je deze reclames nog?

Reclames zijn er al sinds we media hebben. Maar vroeger was de standaard heel anders dan nu. Oude reclames zien er dan ook heel anders uit dan de reclames die we nu kennen.

Aan het eind van de 19e eeuw begon de opmars van de reclame in Nederland. Door de industrialisatie kwamen er steeds meer massaproducten op de markt. De fabrikanten merkten dat mond-tot-mondreclame niet meer werkte en het werd dus tijd om een nieuwe manier van reclamemaken te bedenken.  Zo ontstonden uiteindelijk de reclamebureau’s zoals we ze nu kennen.

Wat relatief nieuw is, is dat bedrijven niet meer naar een reclamebureau hoeven als ze reclame willen maken. Wat steeds meer bedrijven doen, is het inzetten van bekende personen op het internet om hun producten aan te prijzen. In uitzending 12 van CampusTalk 2015-2016 wordt dit onderwerp behandeld.

Jaren geleden zagen de reclames er dus heel anders uit dan nu. Hieronder geven we een paar voorbeelden van reclames uit de oude doos.

We kennen allemaal de Efteling. Toen op 18 mei 1983 de Piraña voor het eerst opende voor publiek, werd er volop reclame gemaakt:

 

Kennen jullie Nibb it? Die chips die je om je vinger kunt doen? Ja, zij waren ook erg creatief met hun reclames:

 

Mensen uit Tiel kennen hem wel: Flipje het fruitmannetje. Hij kwam in de jaren 90 voor in deze Betuwe Jam reclame:

 

Zin in kip? Nee? Na deze Chicken Tonight reclame wel!

 

En ook Taksi was erg creatief met reclames in de jaren 80:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.