Dichter Ruben van Gogh verdiept zich in Verdi

Schrijver en dichter Ruben van Gogh werd in 1967 geboren in Dokkum. Nu is hij lid van de stadsdichtersgilde Utrecht, schrijft gedichten, opera’s en liedteksten, en geeft lezingen in binnen- en buitenland. 

Ruben voorziet Verdi – The Opera van dialoog. Hiervoor moest hij zich verdiepen in het leven van Verdi, want hij wist praktisch niks over de grootmeester. Dit is niet zijn eerste opera. In 2005 schreef hij zijn eerste libretto Yo Opera!, in 2012 maakte hij een techno-opera genaamd Nicola.

Herhaling en ritme  maken zijn teksten herkenbaar en pakkend voor publiek. Van Gogh schrijft over liefde, maar ook over moderne thema’s als telecommunicatie, ruimtereizen, spooksteden en de waan van de dag. In 2013 werkte hij bijvoorbeeld aan een opera over Twitter.

Tijdens de start van de Tour de France in Utrecht schreef hij de tekst voor het Chanson Départ. 

Een interview met Ruben over hoe hij zich verdiepte in Verdi.

Je hebt aan meerdere opera’s gewerkt als schrijver. Wat maakt dit project zo bijzonder?
Dat het geen opera is, maar en vertelvoorstelling met operafragmenten. Een dergelijke voorstelling, bestaande operafragmenten met proza stukken afgewisseld, moet je op een heel andere manier ‘vertellen’ dan een gezongen opera.

Wist je al veel over het leven van Verdi en zijn muziek?

Nee, eigenlijk zo goed als niets. Ik kende een aantal fragmenten, dat was het.

Hoe heb je onderzoek gedaan naar Verdi?

Ik heb, op twee na, alle opera’s beluisterd met een vertaling in het Duits of Engels ernaast, en een stuk of vier boeken gelezen over Verdi.

Welke indruk maakt Verdi’s muziek op jou persoonlijk?

Wanneer je de opera’s op volgorde van verschijnen beluistert, is mooi te horen hoe zijn stijl zich ontwikkelt en hij, vooral bij aria’s, tot een steeds simpelere begeleiding komt.

Wat is het meest verrassende wat je over Verdi te weten bent gekomen?

Dat hij echt een zakenman was en in zijn geheel niet voldoet aan het cliché van een getormenteerde artiest: zo hij al getormenteerde was, was dat om achterstallige betalingen of bemoeienissen met zijn werk.

Welke elementen van zijn leven waren voor jou van belang voor het schrijven van de tekst?

Voor het idee wat ten grondslag ligt aan het door mij bedachte verhaal, was het mijn fascinatie met het feit dat er door hem, voor zover ík ben tegengekomen, in later schrijven niet wordt gerept over het overlijden van zijn kinderen en vrouw in zijn vroegere bestaan, terwijl er in zijn werk volop sterfscènes zijn en er dikwijls in een vrijwillige dood troost of berusting wordt gevonden.
Wil je meer weten over het Verdi project van het Utrechts Operakoor? Bekijk dan uitzending 6 van CampusTalk Seizoen 16/17 Winter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.