‘Wat kunt u mij vertellen over… de dood?’

“We gaan dood, allemaal!” Misschien ken je de reclame van uitvaartorganisatie Yarden nog. Bijna een jaar draaide de spot op de Nederlandse televisie en radio. Het doel: de dood bespreekbaar maken voor iedereen in Nederland. En dat kan op verschillende manieren.

Nog altijd vinden mensen het lastig om over de dood te praten met anderen. “Het is inderdaad een taboeonderwerp”, zegt Bartelijn Ouweltjes. Ze probeert samen met haar collega Hetty Willems het onderwerp bespreekbaar te maken in de theatervoorstelling ‘In de Gloria’. ‘We laten mensen eerst kijken en luisteren naar onze verhalen. We hebben van tevoren een paar senioren gesproken over hun gedachten over de dood. Dat zijn best intieme dingen en heel herkenbaar voor het publiek. Daarna gaan de mensen zelf in gesprek door middel van een spel dat we gemaakt hebben’.

Olga Bouwens runt samen met haar campagnon Orlanda Adams de website Rememberme.nl. Daar wordt op een luchtige manier over de dood en uitvaarten geschreven. “Mensen denken toch al snel aan de klassieke uitvaarten met de zwarte rouwwagen en het plakje cake bij de koffie. Wij willen laten zien dat het ook anders kan, op een manier die bij je past.” Het is belangrijk volgens Bouwens om daar wel tijdig over na te denken. “Nu zien we vaak dat mensen erover praten als ze weten dat ze komen te overlijden doordat ze ziek zijn. Wij willen ook gezonde mensen prikkelen om erover na te denken, want je weet nooit wanneer het moment daar is.”

De commercial van Yarden:

 

“We weten dat voor een goed afscheid een bepaalde basis nodig is. En die basis is dat je de uitvaartwensen van de overledene weet,” aldus Ron Bavelaar van uitvaartorganisatie Yarden. Hij zorgde samen met theatermaker Adelheid Roosen voor de reclame die veel stof deed opwaaien. Roosen werd in de Loden Leeuwverkiezing zelfs tot ‘winnaar’ verkozen als irritantste BN’er in een reclame. Bavelaar: “Er zijn veel opmerkingen geweest, ja. Wat voor ons belangrijk is: je kan er alles van vinden, maar het is haar authentieke verhaal.” Bovendien hoopt hij dat meer mensen door de reclames van Yarden praten over de dood: “Als we maar een klein beetje zouden opschuiven in hoe we met de dood omgaan, zou dat het leven al een stuk makkelijker maken.”

Tom van Midden maakte de volgende minidocumentaire ‘Praten over de dood’:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.