De Kameel spoort weer

In de radioraportage in de uitzending van Let’s Talk van 31 mei 2018 hoort u vaak het woord “Kameel” voorbijkomen. Dit is een bijzondere trein uit de jaren 50.
“Het is een eer om op zo’n trein te rijden”, zegt machinist Peter.

De Kameel dankt haar naam aan de bulten die bovenop de trein te vinden zijn. Doordat de bulten bovenop de trein te vinden zijn, hebben de mensen die in de trein zitten aan beide kanten een panoramisch uitzicht over het spoor.  Dit was nodig, omdat De Kameel werd ingezet als inspectierijtuig voor de directie van de NS.  Met de kameel maakte toenmalige president Den Hollander ritjes om te kijken of alles op het spoor nog deugde.

Latere directies hadden minder behoefte aan een inspectierijtuig. Er werd voor gekozen om de trein in te zetten als vip-rijtuig.  De Kameel bleek in deze hoedanigheid populair. Eerst als groene trein, en vanaf 1973 (na de restyling van de huisstijl van de NS) als gele trein. In 1991 werd de trein noodgedwongen uit dienst gehaald.

In de onderstaande tweet staat een verwijzing naar een artikel waarin staat wat de kameel zo bijzonder maakt.

http://

Vanwege de populariteit en faam is de Kameel weer “in ere hersteld”.  Sinds 2008 is de Kameel weer vaardig om over het spoor te denderen. De trein heeft de kleurstelling van voor 1973 weer teruggekregen. Ook is de zogenoemde Allan-vleugel weer te zien. Dit is de signatuur van de treinen van de Rotterdamse treinenbouwer Allan.  Deze treinenbouwer bestaat inmiddels niet meer.

De Kameel wordt gestald in het Spoorwegmuseum in Utrecht en wordt af en toe weer ingezet als directievoertuig van de NS. Ook wordt de trein gebruikt voor evenement zoals de Spoorwensdagen. Dat de kameel een speciaal gevoel losmaakt blijkt wel uit onderstaande tweet.

http://

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.