Recensie: Avengers Infinity War

Alle superhelden die we de afgelopen 10 jaar hebben bewonderd in de bioscopen komen samen in Avengers Infinity War. Is de film erin geslaagd om het meesterplan van Marvel uit te voeren, of valt het allemaal best wel tegen?

Vanaf het begin maakt de film gelijk iets duidelijk; dit is Thanos zijn film. De slechterik waar fans al 6 jaar op hebben gewacht. Hij is meedogenloos, kwaadaardig en komt zeer realistisch over voor een karakter die volledig bestaat uit CGI (computer-animaties).

De film leert van zijn fouten uit het verleden en richt het verhaal niet zo zeer tot de Avengers. Hij snapt dat wij de groep superhelden nu goed kennen en kiest er daarom voor om de slechterik van de film uit te lichten. Hierdoor krijgt de film een diepere dimensie en ben je als kijker meer begaan met de slechterik en snap je beter zijn motieven.

Avengers Infinity War  slaagt er ook zeer goed uit om niet aan te voelen als een film van bijna drie uur. De actiescenes lopen goed in elkaar over en elke tussenscene heeft een bewuste plek in de film, waardoor je als kijker nooit verveelt bent. De film heeft wel last van een lange opbouw. In de context van de film is dit logisch, aangezien ze 10 jaar aan superhelden bij elkaar moeten brengen, maar toch voelde dit voor mij net te lang.

Een groot voordeel aan het hebben van 10 jaar aan superhelden is dat elke acteerprestatie goed is. Het is en blijven superhelden, dus verwacht geen Oscar-waardige acteerprestaties. Toch komen de personages zeer realistisch over wanneer ze elkaar vliegend de hersenpan inslaan. De beste acteerprestatie van de film gaat naar Thanos. Ondanks dat het volledige karakter is geanimeerd, laat Josh Brolin zien dat hij is gemaakt voor deze rol. Je snapt zijn drijfveer en sympathiseert als kijker met zijn dromen en doelen, waardoor Thanos één van de beste slechteriken is die Marvel Studios op het witte doek heeft gezet.

Naast de geweldige animatie van het karakter Thanos is het merendeel van de special effects uitmuntend. Er waren weinig momenten in de film dat ik niet overtuigd was van de echtheid van wat ik aan het kijken was. Ondanks dat op sommige momenten alles met een computer geanimeerd is, voelt het realistisch aan en blijf je als kijker op het puntje van je stoel zitten.

Waar de vorige Avengers film te veilig aanvoelde en niet genoeg duisternis met zich meebracht, weet deze film die duisternis perfect te implementeren. Er zijn genoeg luchtige momenten waar je als kijker de gelegenheid krijgt om plezier te hebben, maar je merkt dat er ditmaal veel meer op het spel staat en dat de karakters niet meer veilig zijn. Dit geeft een dimensie aan de Avengers reeks die we nog niet eerder zagen en maakt de film ook een stuk boeiender om te kijken.

Marvel Studios is er weer in geslaagd om ook deze superheldenfilm beter te maken dan zijn voorgangers. Het verbeterd haar voorgangers en trekt de kijker weer in een universum dat realistisch aanvoelt. De steeds beter wordende CGI maakt dat Marvel Studios perfect is geworden in het vertalen van de stripboeken naar de bioscopen. Alle superhelden van de afgelopen 10 jaar komen mooi bij elkaar samen en de film geeft genoeg ruimte aan iedere held, zonder de focus op het plot te verliezen. De film verwacht daarentegen wel dat je een merendeel van de vorige superheldenfilms hebt gezien. Hierdoor krijgt de film wel een duidelijke focus en lukt het hem om zijn kijkers te entertainen en vooral te emotioneren.

Benieuwd naar de enorme populariteit van superheldenfilms en hoe lang wij deze films nog kunnen verwachten in de bioscoop? Bekijk dan nu uitzending 3 van het seizoen zomer 2018 van CampusTalk: http://campusblog.nl/campustalk-uitzendingen/

Hieronder is de trailer voor Avengers Infinity War te bekijken

Regie: Anthony Russo, Joe Russo | Cast:  Robert Downey Jr. (Iron Man), Josh Brolin (Thanos), Mark Ruffalo (Hulk), Tom Holland (Spider-Man) e.a . |   Lengte: 2 uur & 40 min | Nu te zien