Duurzame chocolade wint aan populariteit

De Nederlandse consument wordt steeds kritischer als het gaat om duurzame producten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aantal consumenten dat aandacht geeft aan duurzame producten met 30% is gestegen. Er is naast de bekende producten nu ook een ander product dat steeds duurzamer wordt gemaakt: chocolade. Dit wordt allemaal gedaan om boeren in Afrikaanse landen een goede en eerlijke prijs te geven voor hun product. 

De consumptie van chocolade is de afgelopen jaren alleen maar gestegen, maar de boeren die dit maken hebben daar nooit een eerlijke prijs voor gekregen. De cacaoboom komt oorspronkelijk uit Zuid – Amerika, maar de vijf grootste leveranciers van de cacao zijn: Ivoorkust, Ghana, Indonesië, Nigeria en Brazilië. In deze landen werken boeren vaak onder zware omstandigheden voor weinig geld. Om deze boeren toch financieel goed te ondersteunen zijn er diverse organisaties die door middel van het uitgeven van een keurmerk de duurzaamheid hopen te garanderen.

Er zijn verschillende soorten keurmerken:

  • Fairtrade: een internationaal keurmerk dat in 1988 in Nederland begon als Max Havelaar. Fairtrade stelt eisen op het gebied van milieu (geen gevaarlijke bestrijdingsmiddelen, zo weinig mogelijk kunstmest en bestrijdingsmiddelen, degelijk water- en afvalbeheer). Daarnaast stimuleert Fairtrade langdurige handelsbetrekkingen tussen boeren en cacao-importeurs, en bieden ze cacaoboeren gegarandeerde prijzen en ontwikkelpremies.
  • UTZ Certified: een internationaal keurmerk dat een duurzame teelt en eerlijke handel nastreeft. De cacaoboeren die aan dit programma verbonden zijn, gebruiken bijvoorbeeld minder bestrijdingsmiddelen en zorgen voor betere werkomstandigheden op de plantages.
  • Rainforest Alliance: dit internationale keurmerk heeft vooral betrekking op natuurbehoud. De instantie garandeert de bescherming van bepaalde natuurgebieden. In die gebieden zijn er sinds 2005 geen bossen gekapt. Daarnaast probeert Rainforest Alliance de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Zo worden boeren getraind om professioneler te werken zodat hun cacaoplantage ook in de toekomst als inkomstenbron kan worden gebruikt.
  • Fair Trade Original: geen keurmerk, maar een stichting zonder winstoogmerk dat zich inzet voor eerlijke en transparante handel. De stichting voert de keurmerken Max Havelaar/Fairtrade en Fair Forward.
  • Samen maken we chocolade 100% slaafvrij: de echte chocoholics herkennen hem. Dit is het bedrijfslogo van Tony’s Chocolonely, het chocolademerk dat zich inzet voor een wereld waarin er geen slavernij meer bestaat op de cacaoplantages.

Ook zijn er meerdere internationale programma’s die gericht zijn om te zorgen dat de boeren op de plantage financieel gecompenseerd worden voor het werk dat ze leveren. De directeur van Max Havelaar, Peter d’Angremond, laat weten: “Door ons keurmerk uit te geven hebben we boeren geholpen om financieel op eigen benen te kunnen staan. We staan voor een eerlijke prijs, maar moeten ook niet vergeten dat we nog een hele lange weg te gaan hebben willen we op gelijke prijsverhoudingen zitten in vergelijking met andere duurzame producten.” En dat klopt want als je in de schappen gaat kijken van de Tony Chocolony valt op dat deze veel duurder is in vergelijking met de huismerken van de supermarkt. “We kunnen op dit moment niets aan de prijs doen, de personen die verantwoordelijk zijn voor het fabriceren van duurzame chocolade moeten werken met producten die nog te duur zijn.”

Hieronder wordt in het kort uitgelegd wat met FairTrade wordt bedoeld:

Wij maakten een reportage van het Utrechtse bedrijf Mesjokke dat duurzame chocolade maakt. Benieuwd naar het interview? Bekijk dan nu aflevering 6 van het seizoen zomer 2018 op https://campusblog.nl/campustalk-uitzendingen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.