Gesponsorde content de toekomst van reclame

Een zeer positieve review over een evenement of het aanprijzen van nieuwe producten en diensten. Vaak zien video’s of artikelen waarin dit gebeurt eruit alsof ze door de redactie van het medium geschreven zijn. Aan een klein label met ‘advertorial‘ of ‘#sponsored‘ kan het publiek herkennen dat het gaat om gesponsorde content door een bedrijf. Volgens marketingdeskundige Paul Moers is dit de toekomst van reclame.

“Een Instagrammer voelt als je buurvrouw of een vriend. Die hoeven maar één keer iets positiefs over jouw product te zeggen en dan denken de kijkers: als hij het zegt, dan zal het wel waar zijn. Als merk kun je nooit zo dichtbij komen in de belevingswereld van je klanten,” aldus Moers. Op dit moment ziet hij al een stijgende lijn in het aantal gesponsorde artikelen op nieuwssites. Maar ook op social media is steeds meer gesponsorde content te vinden op accounts van populaire bloggers en vloggers. Die strategie zou veel effectiever zijn dan traditionele reclame.

Het zou Moers dan ook niets verbazen als de verhoudingen in de reclamewereld de komende tijd nog verder zullen verschuiven. “Ik vermoed dat het over een tijdje een verhouding is van 70/30. 70% gesponsorde content en 30% traditionele advertenties en reclames.” Dat brengt gevaren met zich mee. “Zodra de berichten of reviews gesponsord zijn, is de onafhankelijkheid natuurlijk weg.”

Kinderen het meest beïnvloed
Uit onderzoek blijkt dat het koopgedrag van de helft van basisschoolkinderen van groep 5 t/m 8 beïnvloed wordt door de vlogs die ze kijken. In 2017 is de Reclamecode Social Media dan ook aangescherpt en mogen vloggers geen sluikreclame maken en voor kinderen onder de twaalf jaar mag helemaal geen reclame gemaakt worden. Toch blijkt uit onderzoek van NOS op 3 dat de meerderheid van de vloggers zich niet aan deze code houdt. In het overzicht hieronder zie je dat minder dan de helft van de Youtubers zich (bijna) altijd aan de social code houdt en de rest af en toe of nooit.

Bron: NOS op 3

“Social influencers zijn geen betrouwbare bronnen”
Toch speelt het onderwerp niet alleen onder jonge kinderen die vlogs kijken. Stella Smits (21) uit Utrecht geeft toe: “Ik ben wel verslaafd aan Instagram, daar kan ik geen nee op zeggen.” Ze volgt een stuk of tien social influencers die posten over reizen, sporten, mode en eten. “Ik  volg ook echt alles wat ze plaatsen. Ik hoop dat ze me motiveren om bijvoorbeeld te gaan hardlopen of gezond te eten, maar meestal lukt dat niet hoor,” lacht ze. Een van de vaste influencers die ze volgt post vaak dat ze sport bij een bepaalde sportschool: “Dan denk ik: zij mag daar sowieso gratis sporten. Ik vind dat dus geen betrouwbare bron voor een aanbeveling.” Toch vind ze het niet per se erg dat er (sluik)reclame wordt gemaakt, want ze heeft niet het idee dat ze erdoor wordt beïnvloed. “Maar dat heeft misschien ook met mijn studie Business Innovation te maken, daar ben ik dagelijks bezig met reclame.”

Meningen lopen uiteen
Voor CampusTalk uitzending 10 Zomer 17-18 spraken we Larissa van Meerten. Zij is een social influencer uit Bilthoven die – onder andere – gesponsorde posts deelt op het gebied van sporten, gezond eten en lifestyle. In de post hieronder vraagt ze haar volgers wat zij eigenlijk van gesponsorde content vinden. Zoals te lezen lopen de meningen uiteen van “Handig, die reviews!” tot “Heel irritant en enorm nep”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.