Vijf redenen waarom diesel aan het verdwijnen is

De dieselauto, geliefd bij elke forens. Vooral in Duitsland rijden veel Duitsers in een diesel. Toch zorgen de diesels voor smerige lucht. Het kost tijd en geld om de diesel duurzamer te maken. En dat terwijl de elektrische auto’s alleen maar goedkoper worden! Vijf redenen waarom de diesel in de toekomst minder op de weg te vinden is.

Gesjoemel heeft positieve gevolgen. Herinner je dat gesjoemel van Volkswagen nog? Precies, Volkswagen heeft haarzelf een slechte naam gegeven door sjoemelen met haar motor. Dit is niet goed geweest voor de populariteit van de Duitse auto producent. Toeval of niet, Volkswagen gaat in ieder geval de komende tien jaar werken aan elektrische modellen.

Elektrisch. De elektrische auto gaat als een speer. Die wordt steeds goedkoper. Volgens Bloomberg New Energy Finance zal de auto in 2022 goedkoper zijn dan verbrandingsmotoren. Naast dat deze milieuvriend goedkoper wordt, kan de auto ook langere afstanden afleggen. In plaats van alleen in de binnenstad rijden, rijdt deze bak straks ruim 500 kilometer met één accu! Deze accu wordt in de nabije toekomst ook op vrachtwagens gebruikt, zodat ze lange afstanden kunnen rijden.

Schoon, maar te duur. Een elektrische auto bestaat uit twintig draaiende delen. Daarentegen telt bijvoorbeeld een brandstofmotor, zoals een diesel ruim negenhonderd componenten die omwentelingen maken. Daarbij is de diesel ook nog eens extra complex (en dus duur!). De Europese Commissie wil de dieselauto schoner hebben, maar hier komt veel technologie bij kijken. Daarmee wordt de diesel ontzettend duur.

Politiek steunt diesel niet. Tegenwoordig zijn oude diesels niet meer welkom in steden zoals Amsterdam en Utrecht. De luchtkwaliteit in de grotere steden was erg vuil. Ook geldt er vanaf 2019 een hogere MRB (motorrijtuigenbelasting) voor besteld- en personenauto’s zonder roetfilter. Nadat PvdA-kamerlid Jan Vos een voorstel deed waarin wordt gesteld dat in 2025 fossiele brandstoffen niet meer verkrijgbaar zijn in Nederland. Dit voorstel heeft het niet gehaald. Wel stemde een meerderheid van de kamer in met de stelling: “Nederland moet streven naar louter verkopen van emissieloze auto’s in 2025. Kortom, de toekomst van de diesel in Nederland is onzeker.

Aantal diesels in Europa zal dalen.  Het onderzoeksbureau LMC Automotive voorspelt het aantal rijdende op stookolie in Europa in ongeveer tien jaar met 15% zal dalen. Op dit moment rijdt ongeveer de helft op stookolie. Dit moet dalen naar 35% procent. Vooral in landen waar veel diesels rijden zullen de grootste klappen vallen.

In de toekomst zullen we minder diesels zien rijden in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Neem als voorbeeld Duitsland. Dit buurland heeft allerlei regels bedacht, om ervoor te zorgen dat de luchtvervuiling lager wordt. In de binnenstad van Berlijn hebben de Duitsers namelijk deze verkeersborden bedacht. Ze staan hier om de luchtvervuiling zo laag mogelijk te houden.

In het onderstaande filmpje legt Auke Hoekstra uit over de toekomst oplossing van auto’s: de elektrische auto.

Wilt u het item over luchtvervuiling niet missen? Klik dan op uitzending 14 van het zomerseizoen van Campustalk. 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.