‘Voor de traditionele auto-industrie is elektrisch rijden iets pijnlijks’

Het ontwikkelen van elektrische auto’s was leek altijd voorbestemt voor tech-startups als Tesla. Langzaam maar zeker komen ook de traditionele autofabrikanten om de hoek kijken. ,,Maar het gaat gewoon wat langzamer bij die bedrijven en landen”, zegt onderzoeker Auke Hoekstra.

,,Je merkt echt dat landen die een bloeiende autoindustrie hebben gehad, minder makkelijk overschakelen op elektrisch rijden dan landen die weinig hebben. Neem bijvoorbeeld China. Daar is nauwelijks autoindustrie, maar die stappen wél heel makkelijk over op elektrisch rijden”, zo vervolgt hij.

Voor landen met een traditionele auto-industrie gaat dit dus moeizamer. Duitsland is hier een perfect voorbeeld van: ,,Je hebt het over een land dat heel trots is op haar auto-industrie. Duitsland is het land van de grote merken en de duizenden ingenieurs die prachtige dieselmotors kunnen maken. Dan is het niet leuk dat iemand ze gaat vertellen ‘die simpele elektromotor wordt het nu helemaal.’ Een elektrische auto in Duitsland gaat heel pijnlijk worden, maar het gaat wel gebeuren.”

Hoewel ze veel later beginnen dan merken als Tesla en landen als China komen de traditionele merken ook langzaam over de dam. Vorig jaar kondigde Volvo aan vanaf 2019 alleen nog maar auto’s te maken die tenminste voor een deel elektrisch worden aangedreven.


,,Aan de ene kant moest Volvo wel een inhaalslag maken, want ze lopen op dit moment achter op de andere merken”: zegt Hoekstra over deze ontwikkeling. Toch vind ik het al heel wat dat zij een van de eerste autobedrijven zijn die het aandurven om vol op elektrisch in te zetten. Natuurlijk is het even afwachten hoe ze dit in de praktijk gaan brengen. Ze kunnen bij wijze van spreken hun belofte al nakomen door voor eeuwig hybrides te gaan maken, maar Volvo heeft in ieder geval een bewuste boodschap gegeven: het einde van de traditionele modellen is nabij.”

In het onderstaande filmpje legt Auke Hoekstra meer uit over de herkomst en toekomst van de elektrische auto.

In Campustalk een reportage over de problemen die de Duitse Diesel oplevert met luchtvervuiling. Wil je weten wat de elektrische auto hiertegen kan doen? Kijk dan naar aflevering 14 van het zomerseizoen van 2018 van Campustalk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.