Waar moet de speed-pedelec straks gaan rijden?

Sinds vorige zomer moeten elektrische fietsen die tussen de 25 en 45 kilometer per uur kunnen fietsen; de zogenaamde speed-pedelecs voldoen aan allerlei wetgeving. Deze wetgeving is ongeveer hetzelfde als die voor brommers.  Wanneer je op een speed-pedelec rijdt moet je altijd een speciale fietshelm op. Daarnaast moet je een achteruitkijkspiegel en ook tussen de rest van het verkeer op de rijbaan rijden. Met name dit laatste heeft onder gebruikers van elektrische fietsen en vertegenwoordigers van de elektrische fietsen-branche tot irritatie geleid.
De BOVAG liet onlangs weten dat de elektrische fiets volgens hen ondanks dat deze een topsnelheid kan behalen van 45 kilometer per uur toch het meeste weg heeft van in fiets in vergelijking met andere voertuigen en daarom ook terug zou moeten naar het fietspad. De BOVAG merkt dat het feit dat elektrische fietsers tussen het verkeer en andere wetgeving er toe leid dat potentiële kopers van elektrische fietsers langer wachten met hun aankoop. Jammer, vindt de BOVAG omdat een toename van het aantal mensen dat de elektrische fiets als vervoersmiddel gebruikt zou bij kunnen dragen aan vermindering van file’s, verbetering van de luchtkwaliteit en nog meer duurzame ontwikkelingen.
De fietsersbond is het niet volledig eens met de BOVAG. Volgens de fietsersbond leiden elektrische fietsen op het fietspad binnen de bebouwde kom namelijk voor veel gevaarlijke situaties. De BOVAG vindt de snelheidsverschillen tussen weggebruikers binnen de bebouwde kom te groot en merkt dat dit leid tot veel ongelukken. Dit wil de BOVAG niet hebben in het centrum waar juist veel zwakkere verkeersgebruikers zich bevinden zoals kinderen, ouderen en gehandicapten.
De fietsersbond denkt dat elektrische fietsen buiten de bebouwde kom prima op het fietspad kunnen rijden. Mede omdat de fietsersbond wil dat elektrische fietsers niet op drukke verkeerspunten waar je 50 of harder mag rijden hoeven te fietsen. Daarom wil de fietsersbond de elektrische fiets wel toelaten op fietspaden langs drukke verkeerspunten en op de fietssnelwegen die je op steeds meer plekken in Nederland ziet.
De fietsersbond ziet wel het nut in van elektrisch fietsen en wil ook dat dit gepromoot wordt. Qua verkeersveiligheid vindt de fietsersbond wel dat er maatwerk geleverd moet worden en dat de regels voor hoe en waar je met een elektrische fiets mag rijden worden aangepast aan de situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.