Webshops zorgen voor minder verkoop bij de fietsenmaker

Zoals er in de afgelopen aflevering werd uitgelegd gaat het steeds slechter met de fietsenmaker. Door concepten zoals de Swapfiets komen steeds minder mensen bij de fietsenmaker om hun fiets te laten repareren of een tweedehands fiets te kopen. Maar ook webshops zorgen ervoor dat de fietsenmaker een steeds minder vaak bezocht adres wordt.

Steeds meer fietsenmakers weigeren fietsen die bij online webshops zijn gekocht. ‘Eigen klanten gaan voor’ is vaak het motto. Maar met de opkomst van alle webshops is het lastig om dit motto vast te houden. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat er in de afgelopen tien jaar veel webwinkels in Nederland zijn bij gekomen: het aantal is verzesvoudigd. In 2007 waren er nog zo’n 5000 webshops, in 2016 waren er 32.000 digitale winkels.

Aan RTL Nieuws laat De Fietsersbond weten dat deze snapt waarom fietsenmakers klanten weigeren. “De fietsbranche heeft het niet makkelijk op dit moment. De concurrentie op internet zorgt ervoor dat mensen een fiets voor de laagste prijs kopen. Maar om de hoek willen ze wel een servicebeurt. Maar een servicebeurt is een onderdeel van het werk van de fietsenmaker. De marges haal je op de verkoop van nieuwe fietsen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.